Indiase middenklasse huurt meubels via app

Ga terug

Start-ups voor ‘thuis-verhuur’ maken opgang in India. ‘Het leven gaat hier zo snel, dat kun je niet geloven.’

Een eigen nest, ingericht naar eigen smaak: we hechten er vaak veel emotioneel belang aan. Als je niet te veel verhuist, is dat een leuke investering. De jonge ‘urban’ professionals  in Indiase grootsteden (Mumbai, Bangalore, Pune of Delhi) hebben die luxe niet meer.  

‘De eerste vier of vijf jaar van je carrière wil je niet vastzitten aan spullen’, zo beschreef ondernemer Ganeesh Bamania van het online verhuurbedrijf Rentomojo de situatie. Veel jonge, hoogopgeleide mannen willen vooral de carrièreladder opklimmen (soms tot wanhoop van hun ouders, die hen snel getrouwd en dichtbij gesetteld willen zien). Daar komen veel verhuizingen of contracten van korte termijn bij kijken. Uit alle hoeken van het continent trekken ambitieuze jongeren naar een paar megasteden, waar het geld zit. Ieder jaar de zetel inpakken of vrijheid blijheid?

‘Mijn baas kwam in Mumbai toe met alleen maar een koffer kleren’, vertelt Haresh Seth (39), manager bij Tata. ‘Dus regelde ik een huurinterieur voor hem.’ Zijn er dan grote magazijnen waar je kunt uitzoeken? Haresh: ‘Nee, eigenlijk verkopen ze de meubels van oudere klanten door aan nieuwe klanten. Vroeger gebeurde het wel dat je een order plaatste, en dan moest je maar afwachten tot de leverancier zin had om iets te doen. Daar hebben mensen nu geen geduld meer voor. De meesten hebben zelfs geen tijd om naar een winkel te stappen.’ Bedrijven als Rentomojo en Furlenco bieden scooters, meubels en zelfs een onderhoudsdienst aan met een klik op de smartphone.

Nooit koken

Venkatesh Venkatasubraman (23), sales manager bij een dataverwerkingsbedrijf, huurt ook. ‘Maar geen huishoudelijke apparaten, want ik kook nooit. Ik werk van 7 uur tot 9 uur ’s avonds en na een uur op een overvolle trein heb ik geen zin om nog iets te doen.’ De meubels zijn altijd proper, zegt hij. Simpel, maar ‘dat geeft niet als je geen mensen uitnodigt thuis’. En in een peperdure stad als Mumbai kan Venkatesh, die uit een eenoudergezin komt en zijn job met freelancen combineert, geen grote bedragen vrijmaken. 

Haresh en Venkatesh beschrijven levens die zo snel gaan dat er geen plaats is voor veel persoonlijke extra’s. Venkatesh nam dit jaar al 80 vluchten, sommige maanden is hij voortdurend op reis. ‘Mijn generatie zijn digitale nomades’, grijnst hij. ‘Maar dat is hoe ik het ook wil. Hier zit je jarenlang op school dingen uit het hoofd te leren die je nooit meer gebruikt. Mijn vriendin moest HR-management doen van haar ouders, terwijl ze eigenlijk van modeontwerp droomde. Het is moeilijk vandaag om in India je passie te volgen.’

'Liever rondreizen dan op kantoortje zitten'

Dat wil hij juist wel. ‘Liever rondreizen dan op een kantoortje gevangenzitten. Zoals de backpackers uit Europa die ik op reis vaak tegenkom.’ Als je hen vraagt naar later, beginnen ze niet over eigen meubels, maar over emigratie. ‘Ik denk dat dit mijn laatste jaar in India is’, zegt Haresh. ‘De menselijkheid is eruit aan het gaan.’

Venkatesh heeft ook weinig geduld met India, voor hem loopt het land te veel achter op wat hij ziet in de rest van de wereld (‘wil je een iPhone of merkkledij, dan wacht je hier eindeloos’). ‘Ik ben een trotse Indiër, maar om de levensstijl te hebben die ik wil, moet ik hier weg’, zegt hij nuchter. ‘Er is hier altijd te veel vraag voor het aanbod. Te veel verkeer, te veel mensen. Ik denk aan Canada.’ Rentomojo haalde deze zomer 11 miljoen euro kapitaal op om uit te breiden. Een lucratieve nieuwe markt voor een samenleving die vooruit raast als een trein.

 

Lees hier het volledige artikel

Bron: De Standaard

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring op deze website makkelijker te maken. Meer wetenVerder gaan